ما با اسطوره ها زندگی می کنیم؟

خرید بک لینک

نیمه شب 25مرداد1332 کودتایی بر علیه دکتر محمدمصدق انجام شد با همکاری اشرف پهلوی، امریکا و انگلیس. سرلشکر نصیری که رئیس گارد سلطنتی بود و حاوی پیام خلع دکتر مصدق با چندین فقره تانک و توپ بسوی خانه مصدق حرکت نمود محافظان خانه مصدق سرلشکر نصیری و همراهان او را بازداشت نمودند شاه که در کلاردشت بسر می برد با شنیدن شکست کودتا به رامسر و از انجا به بغداد و سپس به رم فرار نمود. در همین روز دکتر مصدق مجلس هفدهم را با وجود مخالفت دوستانش انحلال نمود.این انحلال و علل دیگر باعث شد تا3روز بعد کودتای 28مرداد شکل بگیرد و سرنوشت ملتی را تغییر دهد.چندی پیش داریوش شایگان در جواب یکی از اساتید دانشگاه می گوید:

ما با اسطوره ها زندگی می کنیم و این بسیار بد است و یکی از نتایج چپ زدگی است. به هیچ چیز نباید اسطوره ای نگاه کرد بگذارید مثالی بزنم. این قدر گفتیم کودتای28مرداد اما اتفاقی که در خلال روزهای منتهی به بیست و هشتم مرداد روی داد مصداق کودتا نبود.حکم عزل برای نخست وزیر فرستاده شده بود و به واسطه انحلال مجلس قانونا شاه این اجازه را داشت.پس کودتا چندان موضوعیت ندارد رجال سیاسی ایران چون می خواستند وجیه المله بمانند تغییرات را بر نمی تافتند. همچنان که مصدق هم می خواست وجیه المله بماند و اشتباه کرد. ما باید تاریخ150سال گذشته مان را به طور انتقادی مورد بازبینی قرار دهیم. مثلن مشروطیت را در نظر بگیرید بسیار خوب بود ولی مانند این بود که مبل بخریم ولی خانه نداشته باشیم.

اردکان لیبرالیسم...

ما را در سایت اردکان لیبرالیسم دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 17 تاريخ: شنبه 27 شهريور 1395 ساعت: 8:47

صفحه بندی